Leiderschap in Projecten
Gebruik de juiste vaardigheden -soft skills!
 
Doelstelling

-Het aanreiken van een aantal inzichten in het leiderschapsproces binnen projecten.

- Het verhogen van de vaardigheid van de deelnemers in het (al dan niet hiėrarchisch) aansturen van projectmedewerkers en het aanvaardbaar omgaan met ongewenste situaties.

- Het verder ontwikkelen van de weerbaarheid van projectmanagers bij moeilijke situaties of personen.

- Het vergroten van de zelfkennis van de deelnemers.

 

PROGRAMMA
Uitdagingen voor een projectleider

niet oplosbare moeilijkheden

oplosbare moeilijkheden

te vermijden moeilijkheden

Leiderschap begint met eigen organisatie

de wet van Eisenhower

het dagplan

efficient beheren van taken

gepast gebruik van email en alternatieven

Resultaten behalen met projectmedewerkers

het Impact-Tijd-Model

van betrokkenheid naar macht

communicatie in een project

Openheid en confrontatie

Het belang van gezag van een projectleider

De relatie tussen de projectleider en zijn medewerkers

Gezag hebben en krijgenµ

Hoe omgaan met ongewenste situaties

Neen zeggen op een aanvaardbare manier

Hoe aanvaardbaar blijven aandringen?

Het herkennen en aanpakken van patstellingen

Functioneel aansturen van je projectteam

Het verschil tussen functioneel & hiėrarchisch leidinggeven

Betrokkenheid – gezag – macht

Delegeren

Methodiek van de opleiding

Gezien het hier een vaardigheidstraining betreft, beperken wij de theorie tot het strikt noodzakelijke. Wij willen de deelnemers modellen en structuren aanreiken die hen in staat stellen om hun nieuw verworven of verbeterde vaardigheden te kaderen, maar geen zware theoretische achtergronden verschaffen over de besproken onderwerpen.

Concreet betekent dit dat ongeveer ¾ van de opleidingstijd besteed wordt aan voorbeelden en oefeningen. Het oefenen verloopt als volgt:

1. De deelnemers bepalen een eigen praktijksituatie als voorbeeld.

2. Zij bereiden het gesprek voor.

3. Eén van de deelnemers voert het gesprek waarbij de trainer de tegenrol speelt; de oefening wordt opgenomen op video terwijl de overige deelnemers de oefening observeren.

4. De deelnemers geven hun indrukken over de oefening.

5. De trainer bepaalt samen met de deelnemers de structuur en aandachtspunten voor het gesprek waarbij aan de hand van de oefening geļllustreerd wordt welke aspecten verliepen zoals het hoort, welk gedrag beter vermeden wordt en tenslotte welke de bijkomende aandachtspunten zijn waarmee rekening gehouden kan worden.

De deelnemers ontvangen tijdens de opleiding een werkboek waarin de basisstructuur van de gesprekken reeds zijn voorgedrukt. Op basis van de oefeningen worden de structuren verder toegelicht tijdens de opleiding en kunnen de concrete tips en aanwijzingen genoteerd worden in het werkboek. Op die manier hebben alle deelnemers na de opleiding een concreet en persoonlijk naslagwerk waarin hun ervaringen en tips van de opleiding staan samengevat.

Op deze wijze garanderen wij niet enkel een inzicht in de gespreksstructuur, maar voorzien wij meteen een ervaringsmoment om persoonlijke sterke punten en verbeterpunten te kunnen bepalen.

 SESSIES
vrijdag
05/10/2018
09:00 - 16:30

en vervolgt op 12/10/2018
Limtec+
Diepenbeek
inschrijven
 
Organiseer op maat van mijn bedrijf
Verwittig mij bij latere sessies
 
KOSTPRIJS
Bedienden en kaderleden uit PC 209 Limburg:
  • Bedrijf stelt maximaal 20 bedienden tewerk: 60 Euro per persoon per dag.
  • Bedrijf stelt meer dan 20 bedienden tewerk: 120 Euro per persoon per dag.
Bedienden en kaderleden uit andere sectoren betalen 195 Euro per persoon per dag.
Gratis voor deelnemers Outplacement Limob (LOC).
Gratis voor bedrijven in herstructurering.
Gratis voor Docenten, studenten TSO/BSO/Bachelor opleidingen uit Limburgse onderwijsinstellingen.

Opmerking: de opleiding kan met opleidingscheques betaald worden.

LESGEVER
Alex Van Vlerken
Impact nv

MEER INFORMATIE?
Boudewijn Herbots
Tel: 089 / 69 20 50
info@limob.be


www.limob.be